Leveleki nyugdíjasok a "Vizek városa"-ban

Nyomtatóbarát változat

A leveleki Őszi Levél Nyugdíjas Egyesület tagjai egy feledhetetlen, csodálatos kiránduláson vettek részt Tatán, a "Vizek városa"-ban.

Már régóta terveztük ezt az utat, s most végre sikerült megvalósítani. Köszönet érte Levelek polgármesterének, Borsodi László úrnak, valamint a Képviselő Testület tagjainak, akik a civil szervezetek javára lemondtak a tiszteletdíjukról. Mi is beadtuk a pályázatunkat, s nyertünk is. Így vehetünk részt kevés hozzájárulással a különböző kirándulásokon, rendezvényeken, találkozókon .

Voltunk Nyíregyházán színházban, és fürdőben is, Nyírbátorban. Részt vettünk a Megyei Nyugdíjas Találkozón Turán, és a Megyei Kulturális Seregszemlén, Sényőn ,népdalcsokorral.

Egy alkalommal a közeli Baktalórántháza új kastélyába látogattunk el, valamint Máriapócs és Nyírbátor nevezetességeit tekintettük meg. Még az Idősek Otthonát sem hagytuk ki.

Célunk az, hogy hasznosan használjuk fel a kapott pénzt, s egyre több élményhez jussanak a nyugdíjasok. Természetesen mi is próbáljuk viszonozni a segítséget, hiszen amikor szükséges és lehet, mi is aktívan bekapcsolódunk a falu rendezvényeibe.

Sajnos, csak 1 napot töltöttünk Tatán, de a város szépsége, a tavak varázsa mindenkit lenyűgözött. Különösen tetszett mindenkinek az a rengeteg fa, zöld övezet, ami fogadott

bennünket. Nem is csoda, hogy Mátyás király épp ezt a várost választotta pihenőhelyének. A gerecsei vadászatok alkalmával szívesen időzött az Öreg-tó északi partján álló romantikus Öreg-vár falai között. Magyarországon ma ez az egyetlen olyan vár,amelyet vízárok-védelmi rendszer övez. 1954 óta a vár a Kúny Domonkos Múzeumnak ad otthont állandó kiállításaival. A legnagyobb gyűjtemény a római és középkori kőtár. Az emeleten bámulatra méltó a lovagterem, a Zsigmond-kori lovagalakos kályhával. A helytörténeti kiállításon megismerhettük a tatai fazekasságot, a tatai céhek történetét. A várat a sétányon is körbejártuk, s gyönyörködtünk az elénk táruló panorámában, az Öreg-tó szépségében.

Külön élményt nyújtott számunkra a kisvonatos városnézés. Így kényelmesen megismerhettük a város leghíresebb pontjait, nevezetességeit: a Kálvária-dombot, a rajta lévő barokk Kálvária-szoborcsoportot,a bájos, fehér falú kápolnát, az ipari műemlék víztornyot, a 40 méter magas kilátótornyot, a domb tövében a Szabadtéri Geológiai Múzeumot. Nagy örömünkre betértünk Magyarország első angoltípusú kertjébe, az Angolparkba, melyben nem szabályos mértani rend szerint, hanem csoportosan ültették a fákat, bokrokat, úgy, hogy minden oldalról szép látványt nyújtsanak. Azt is megtudtuk, hogy ide ültették az első szomorú fűzeket, melyek elképesztő nyugalmat árasztanak, köztük hangulatos sétautakkal,szép, zöld gyeppel. A park bejáratától nem messze áll a szépen felújított pálmaház s az Eszterházyak nyári laka,a kiskastély. A közelben láthattuk a szabadtéri színpadot, ahol ma is nagyszabású rendezvényeket szerveznek. Az Angolpark északi részén romantikus műromokkal találkoztunk, köztük a Mátyás király idejében már használt fürdővel. A horgászok nagy örömére már régebben mesterséges töltés mögött, bővízű források vizével létrehozták a 23 hektáros, 2 kis szigettel rendelkező, hangulatos Cseke-tavat.1948-ban a londoni olimpiára készülő sportolók megkapták az Angolpark egy részét a felkészüléshez.A sikeres olimpiai szereplés után véglegesítették az edzőtábort.

Városnézés közben sokszor azt se tudtuk, merre nézzünk, nehogy kimaradjunk valami szépségből.Kisvonatozás után jól esett az ebéd és a finom fagyi.

Útban hazafelé tettünk egy kis kitérőt a turai kastélyhoz. Sajnos a látvány csalódást okozott. Az épület gyönyörű lenne,csak még felújításra vár.Azt hiszem,egyszer ide még visszajövünk.

Remélem, ezt is elérjük még

Ákli Mártonné, a leveleki Őszi Levél Nyugdíjas Egyesület elnöke.