Leveleki nyugdíjasok a Biblia falujában

Nyomtatóbarát változat

Az Őszi Levél Nyugdíjas Egyesület tagjai a közelmúltban Vizsolyra, a Biblia falujába látogatottak el.

Miért pont ide?

Mert a tagok vallásos, templomba járó emberek, s szinte ninden háznál megtalálható a Biblia.

Az első magyar nyelvű kiadványt azonban nem mindenki látta. Nem is csalódtunk. Rengeteg ismeretre tettünk szert, és nagyon sok élményben volt részünk.

A Református Betlehem nevű Látogatóközpontban nagy szeretettel fogadtak bennünket. A jól felkészült, nagy tudású idegenvezető részletesen magyarázott a falu nemzeti értékeiről, a hazánk egyik legősibb református templomáról, az Árpád-kori freskókról, de legbüszkébb volt az első teljes magyar Szentírás-kiadásra, a Vizsolyi Bibliára, amit 2014-ben Hungarikummá nyílvánítottak. Mi ismegcsodáltuk a 6 kg. súlyú,2412 oldalas ,gyönyörű könyvet, melynek 52 példánya maradt fenn. Károlyi Gáspár gönci református lelkész másfél év aatt készítette el és nyomtatta ki. Az elkészült műről így írt: "szabad mindenkinek az Isten házába ajándékot vinni.Egyebek vigyenek aranyat, ezüstöt, drágaköveket, én azt viszem,amit vihetek, tudniillik, magyar nyelven az egész Bibliát."

Miért lett Vizsoly a mi Betlehemünk?

Erre a kérdésre is megkaptuk a választ.

-Mert " lelkünk magyar szívdobbanása ez a Biblia, amiben Mennyei Atyánk szól nékünk Jézus Krisztusról." A templom déli falán, a szószékkel szemben látható egy elgondolkodtató mondat:" Ki itt állsz és nem imádkozol, fordulj meg és menj ki!" Ez is azt fejezi ki, hogy a templom elsősorban Isten háza és az imádság hajléka. A csoportunk nagyon élvezte a könyvnyomtatás bemutatását, amit ki is próbálhattunk. Egy -egy kinyomtatott Biblia-lapot haza is vihettünk. Megtudtuk, hogy a faluban Méz múzeum is létezik. Kíváncsian tértünk be a szépen felújított épületbe, ahol nemcsak a méhészeti eszközökkel, a méhészet világával ismerkedtük meg, de meg is kóstolhattuk a különleges ízesítésű mézeket. Természetesen mindenki vitt haza ajándékba is a finom csemegéből. A nyalánkság után senki sem tudott nemet mondani az ínycsiklandozó házi sütésű lángosra és palacsintára.

Kirándulásunkat a közeli Hejcén folytattuk. Sok embernek, ha ezt a nevet hallja, csak egy szomorú esemény jut az eszébe: a 2016-os repülőgép-szerencsétlenség,melyben 42 szlovák katona vesztette életét. Természetesen mi is megnéztük az áldozatok tiszteletére készült emlékművet, s kegyeletünket fejeztük ki. De nemcsak ezért érdemes betérni ebbe a kis faluba. Aki csendre,jó levegőre vágyik, itt nyugodtan sétálhat.Rengeteg a fa, a zöld övezet. Nem ok nélkül szervezik ide már több éve a különböző művészek táborát. Az egyik gimnáziumi osztálytársam, aki fafaragó művész, itt is lakik. Vele személyesen is találkoztunk. A parkokban sok faragott szobrot láthatunk.

Történelmi emlékei is vannak ennek a régi településnek. 1009-ben már létezett ez a falu. A 15. századból való a gótikus stílusú római katolikus templom, a 18. században készült el az Eszterházy - Püspöki kastély(jelenleg szociális otthon, a kertje védett.) A falu vonzerejéhez tartoznak a régi típusú parasztházak, a Szerencs-patak barokk kőhídjai.

Ha már megismerkedtünk az első magyar nyelvű Bibliával, nem hagyhattuk ki a Biblia fordítója, Károlyi Gáspár emlékére berendezett múzeumot sem, amit 1999-ben Orbán Viktor miniszterelnök nyitott meg. Bepillantást nyerhetünk itt a mezőváros, a református egyházközség mindennapjaiba, láthatjuk a gyülekezetek hímzéses úrasztali terítőit, az összegyűjtött énekes és imádságos könyveket, az Oroszországból visszahozott értékes ősnyomtatványokat, a különböző nyelvű Bibliákat. Interaktív alkalmazásban ismerkedhettünk az idegen szavakkal, keresztnevekkel, közmondásokkal a Bibliában,egyházi ünnepekkel. Természetesen itt is betértünk a helyi református templomba, majd élményekkel gazdagon fogyasztottuk el a finom estebédet a közeli étteremben. Vidáman énekelve,elégedetten tértünk haza.